27.02.2008

Vouziers d. 27.2.15.

Feldpostkarte.
Kære Mie!

Min hjærteligste Tak for Pakken som jeg har modtaget i Dag. Knæpkagerne smager for­træflig ogsaa de smaa Sigarer er meget gode, jeg skriver dette Kort med fuld Damp af Thorwarts Cigarillus. Det glæder mig at du har det saa godt derhjemme, og at der bliver bædre med Moder, hils hende mange gange fra mig, og at jeg tænker paa hende i mine Bønner. Havde i Gaar Brev fra Pastor Nielsen, han er jo bleven syg, saa at han ikke kan prædike mere, foreløbig, skrev han. Peter har jeg ikke hørt fra end­nu, havde i Dag Kort fra Emilie men det var fra først i Maaneden. Saa en kærlig Hilsen fra din Kriger Georg.


Knæpkager fra Sønderjylland

Ingredienser
500 g mel (hvede)
2½ dl fløde
1 tsk. kardemomme
1 tsk. hjortetaksalt
400 g smør
125 g sukker
1 revet citronskal
1 æggeblomme
200° i 10 min

Fremgangsmåde
Dejen æltes godt og skæres i aflange stykker ca. 8x4 cm, som evt. dekoreres. Smøres med æggeblommer før bagningen.

Historie
Knæpkager har fået deres karakteristiske navn efter den lyd, det giver, når man bider i den hårde kage. Sammen med goderåd er det en af de ældste småkagetyper, der kendes. De blev førhen bagt i den store bageovn efter rugbrødsbagningen. Undertiden samlede man alle dejrester og æltede dem sammen med fløde. Dette er forklaringen på, at der i ældre opskrifter er angivet både rugmel, hvedemel og bygmel i knæpkager. Enkelte ældre husmødre fastholder, at en rigtig knæpkage skal laves af rugmel og at der skal anvendes sirup og fedt som bindemiddel i stedet for fløde og smør. Her - som ved så mange andre opskrifter - er der plads til den personlige smag og lysten til variation.

Kilde: Fra det sønderjyske kaffebord.

0 kommentarer: